Snijden op maat

vrijdag 1 maart 2013

Oma's fornituren kist workshop EKEF

Hier is hij dan mijn eerste workshop voor het blog Elke Kaart Een Feestje. Een vriendin van mij wil al heel lang zo'n  Oma's fornituren kistje helaas is het tot op heden niet gelukt om deze te kopen dus vandaar mijn kleine versie voor haar.

 

Ik heb een template gemaakt voor het maken van dit kistje. Voor de liefhebbers is er ook een silhouette studio file beschikbaar.  De template is gemaakt op A4. print hem op de "verkeerde" kant van het papier en op die manier en maak dan de kist of gebruik de template als mal om de kist te maken.
 pdf oma's fornituren kist
studio file deel 1
studio file deel 2


Knip snij alle onderdelen uit en ril ze op de aangegeven ril lijnen


 
 
 
Ik ben begonnen met het in elkaar zetten van het onderste doosje. Je hebt hier voor alle delen A nodig
 
 
 
Zet het doosje in elkaar gebruik hier voor goed dubbelzijdig tape want er komt nog al wat kracht op te staan. Dit is de basis van je fornituren kistje. Op het doosje komt een klep die in het midden klapt. Vouw de deksel zo als op de onderstaande foto . En plak een strook tape op het deel dat omhoog staat. Dit deel word geplakt aan de binnenzijde van je kistje.
 
 
 
 
Wanneer je dit aan beide zijde hebt gedaan ziet je basis kistje er zo uit.


 
 
We gaan nu verder met de bovenkant van oma's fornituren kistje. De 2 kleinere kistjes.
Ik denk dat het in elkaar zetten geen verdere uitleg nodig heeft.
 
 
 
Je kunt de kisten nu decoren zoals je zelf wilt. het is nu het beste moment om het de doen. Ik heb in de 2 bovenste kistjes een klein eyelet geplaatst met daar doorheen een lintje hierdoor kan het kistje makkelijk open gemaakt worden.
 
 
Heb je de kisten helemaal gedecoreerd zoals jij dat leuk vindt, dan kun je beginnen met op elkaar plaatsen van de beide delen. Hiervoor heb je 8 splitpennen nodig en de delen C (4x).
Wil je ze nog decoreren dan moet je dat doen voordat je het kistje in elkaar gaat zetten. Je kunt er ook nog voor kiezen om een handvat aan je kist toe te voegen zoals ik dit heb gedaan. Daar voor heb je nodig 2 stroken van 21 centimeter lang en 2 centimeter breed. Deze stroken ril je op 7 en op 14 centimeter. Onder in het midden prik je met een prikpen 2 kleine gaatjes.
 
De split pen doe je eerst door de deel C heen, daarna door evt een handvat en vervolgens in het op de aangegeven plek op het bovenste doosje. Dit is het midden van het doosje. Dit herhaal je aan alle 4 vier de kanten.
 
Vervolgens doe je het ook aan de onderkant. Dus eerst de splitpen door deel C heen en daarna in de aangegeven plek op het doosje.
 
 
 
 
Ik heb  onder mijn kistje nog pootjes gemaakt. Ik heb gekozen voor pootjes van papier. Maar je kunt bijvoorbeeld ook kiezen voor een mooie ronde kraal.
 
 
 
Je plakt op een deel van het rondje een stukje tape en plak het onderste gedeelte vervolgens hierop. Door het vouwen onstat er een punt en dit dan je pootje
 
Dit herhaal je voor alle 4 de poten en plak ze vervolgens onder de kist.
 
 
 
Heel veel plezier met deze workshop en ik ben erg benieuwd wat jullie er van maken
 
creatieve groeten
 
Corinne


 
 
 



 

 

5 opmerkingen:

  1. oooow Corinne, die is echt ontzettend gaaf zeg!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Schitterend leuk gemaakt Corinne.
    Groetjes, Els

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat super gaaf gedaan, Corinne, heel erg mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een geweldige leuke workshop met een schattig resultaat!!!
    Groetjes Ellen

    BeantwoordenVerwijderen